maanantai 29. lokakuuta 2018

On The Road!

Vihdoinkin perillä! Tai no oikeastaan, ollaanhan me jo kokonaiset 6 päivää oltu täällä ja vaihtaa tässä ajassa maata Thaimaasta Laosiin.

Meijän matka Suomesta alkoi mukavasti, olinme kerrankin hyvissä ajoin lentokentällä. Molempia jännitti, eikä ehkä oltu vielä tajutti että tosiaan me ollaan puoli vuotta pois Suomesta.

Lento meni hyvin ja yllättävän nopeasti. Laskeuduttiin Bangkokiin ehkä joskus 7 aikaa aamulla. Pakollisten passintarkastusten ja rahanvaihdon jälkeen astuimme ulos kentän ovista ja sieltä se sama tuttu leimahdus tuli, kuuma ja kostea ilma täynnä eri hajuja.

Suuntasimme Airportlinkillä Phay Thain asemalle ja pitkän pohdinnan jälkeen päätimmekin tällä kertaa suunnata tuktukin kanssa kohti Soi Rambutria ja tältä kadulta löysimmekin hyvin nopeasti meille sopivan Guesthousen.

Hetken hengähdyttyämme, päätettiin lähtee hemmoteltavaksi, löydettiin sellanen mukava kauneushoitola, siinä sitten menikin mukavasti muutama tunti ja omistajatkin olivat niin kivija, että istuskeltiin jopa iltaa heidän kanssaan.

Herättiin seuraavaan päivään hyvissä ajoin, mietittiin siinä aamulla, että mitähän me oikein tehään? No päätettiin, että lähetään samana päivänä yöjunalla kohti Nongkhaita. Otettiin myöhäisempi Check-out huoneesta, ettei tarvinnut raaha rinkkoja ympäri kylää koko päivää (Juna siis lähti vasta 8 aikaa illalla). Muutamasta kerrasta oppineena, käytiin päivällä jo ostamassa liput junaan. Käytiin siinä sitten syömässä ja kulutettiin aikaa kiertämällä Khaosan Roadia. Tuntia ennen junan lähtöä oltiinkin jo asemalla. ( Harvinaista meiltä) 😅

Olin yllättynyt kuinka mukava tämä yöjuna oli, siistit ja puhtaat pedit sekä ilmastointi. Yöllä tosin jossain vaiheessa ilmastointi puhalsi turhankin viileää, olin nimittäin aivan jäässä. Ehdottomasti kyllä valitsen tästä lähtien bussin sijasta junan, jos se vaan on mahdollista.

Aamulla herättiin ja rupesimme ihmettelemään, koska olisimme perillä, no tapasimme Ranskalaisen meidän ikäisen kaverin ja Filippiiniläisen pariskunnan, jotka eivät ennen olleet käyneet Laosissa.

Miika hämärästi muisti oman viime rajan ylityksensä muutaman vuoden takaa ja jäi suustansa kiinni heidän kanssaan, joten lyöttäydyimme yhdeksi porukaksi juna-asemalla, jakamaan matkakulut rajan yli kohti Laosin pääkaupunkia Vientienaa.

Tuktuk kyyti Nong Khain rautatieasenalta Thaimaan immigrationiin (50baht/per nenä) Check-out Thaimaasta ja tämän jälkeen odottamaan bussia (kulkee non-stoppina) mikä kuljettaa sillan yli Laosin raja-asemalle (20baht/per nenä).

Raja-asemalle päästyämme haettiin arrival cardit. Täytettyämme ne, yllätyimme kun saimme tietää ettei Suomen passilla vuodeen loppuun saakka tarvitse maksaa viisumia (35$) joten säästimme tässä ison rahan.

Rajahälinöiden jälkeen hyppäsimme kimpassa tultukiin ja matkasimme 20min matkan keskustaan, missä vaihdoimme yhteystietoja ja hyvästelimme toisemme, lupautuen kuitenkin näkemään seuraavalla kerralla. 😊 siitä lisää seuraavassa päivityksessä 😎